Wat is zoekmachine optimalisatie?

zoekmachine optimalisatie expert

Wie een website heeft, wilt bezoek hebben. Middels zoekmachine optimalisatie kan je de vindbaarheid van je website enorm bevorderen, waardoor het dagelijkse bezoekersaantal enorm kan stijgen. Maar wat is zoekmachine optimalisatie en hoe pas je het toe? Daar gaan wij in dit artikel op in.

Zoekmachine optimalisatie expert?

Er zijn mensen die zichzelf profileren als ‘zoekmachine optimalisatie expert’ en hun diensten tegen hoge prijzen aanbieden. Als iemand zich op dit gebied een expert noemt, dan kan je beter verder kijken. Zoekmachine optimalisatie is namelijk geen exacte wetenschap, het is onmogelijk om echt een expert te worden op dit gebied. Het algoritme dat Google toepast om websites te laten ranken in zoekmachines is geheim. Alleen enkele ingewijden bij Google zijn bekend met dit algoritme, dat regelmatig veranderd. Het is dus onmogelijk om een website 100%, optimaal, te optimaliseren. Maar, er is wel veel bekend. Door de jaren heen is duidelijk geworden wat Google wenselijk vindt en wat niet. Daarnaast is Google vrij duidelijk over zoekmachine optimalisatie. Ze hebben o.a. een SEO handleiding uitgebracht, waarin je precies leert hoe je de vindbaarheid van je website kan bevorderen. De Google manier, is de beste manier om je website te optimaliseren.

Meer bezoek? Veel hoef je niet te doen!

Vroeger, toen Google nog niet zo lang bestond, was zoekmachine optimalisatie erg makkelijk. Mensen plaatsen veel links naar hun websites en namen dezelfde zoektermen zoveel mogelijk op in hun teksten. Dat werkte uitstekend. Maar de technieken die in 2005 werkten, werken nu niet meer, ze zijn zelfs schadelijk. Door zomaar een lading links naar een website te plaatsen, kan het backlink profiel van een website beschadigd raken. En, door dezelfde zoekterm tientallen keren op te nemen, wordt je niet beter gevonden. Google beschouwt dit als link en keyword spamming en bestraft websites die dit doen.

In een notendop is zoekmachine optimalisatie het volgende. Teksten zijn gericht op bezoekers. Bezoekers moeten een artikel echt interessant vinden, waardoor ze langer op je website blijven, andere pagina’s bezoeken en mogelijk later terugkomen. Google neemt dit allemaal waar, het is zonder twijfel een onderdeel van het algoritme dat Google toepast bij de vindbaarheid van websites. Schrijf dus wat je bezoekers willen lezen en weten. Zorg dat ze nieuwsgierig worden en andere pagina’s willen zien en later terugkomen. Zoekmachine optimalisatie gericht op Google alleen werkt al vele jaren niet meer.

Hoe kan een website optimaliseren?

Nogmaals, schrijf voor mensen, zodat ze geïnteresseerd raken. Neem af en toe een zoekterm op waarop je gevonden wilt worden maar zorg ervoor dat dit soort termen natuurlijk overkomen. Herhaal zoektermen niet meer dan 5% van een totale tekst. Neem deze termen op in headings, in teksten, in de namen en alt teksten van afbeeldingen. Ook de titel en Google beschrijving is erg belangrijk, dit is namelijk wat mensen zien als ze je website tegenkomen in de zoekmachine van Google. Neem op een natuurlijke manier je belangrijkste zoektermen (keywords) op, Google hecht veel waarde aan de termen die voorkomen in de titel van een webpagina. Maar, ook hier, optimaliseer niet alleen voor Google. Als mensen je website in zoekmachines tegenkomen, zullen ze alleen de pagina titel en Google beschrijving zien. Op grond daarvan komen ze wel of niet naar je website. Een pakkende titel, die mensen nieuwsgierig maakt en ook enkele zoektermen bevat is het beste.

Onpage en offpage optimalisatie

Onpage optimalisatie is alles wat je op je eigen website kan doen om beter gevonden te worden. Offpage optimalisatie is alles wat je buiten je website om kan doen om beter gevonden te worden. Een goede backlink is een voorbeeld van offpage optimalisatie. Maar ook het gebruik van social media kan bijdragen aan de vindbaarheid in zoekmachines. In andere artikelen gaan wij uitgebreid in op zowel onpage als offpage optimalisatie.